Historie SV Raalte

vroeger_sv-raalteWe kunnen de geschiedenis van SV Raalte laten beginnen zo eind jaren twintig van de vorige eeuw. Daarvoor waren er ook al hier en daar elftallen. Geen verenigingen zoals wij die nu kennen, maar meer ’losse’ buurtschapselftallen.

De datum waarop de oprichting van SV Raalte werd vastgelegd was 26 april 1937. Aan het einde van het voetbalseizoen 2016-2017 bestaat SV Raalte dus 80 jaar.

Clubkleuren

blauwwit Het initiatief om te komen tot een niet-katholieke vereniging, na de oprichting van RKSV Rohda in 1929, werd mede ondersteund door de baron van Schoonheten, Baron Van Bentinck, die zitting had in het gemeentebestuur. Hij trad op als beschermheer van de vereniging.

Hij stelde een zilveren wisselbeker beschikbaar waar jaarlijks om gestreden werd in een toernooi ‘Om den Schoonhetense Beker’. Dit toernooi leverde de prille vereniging de nodige financiën op, die ze hard kon gebruiken. Een logisch gevolg was dat SV Raalte de kleuren van Schoonheten ging gebruiken als clubkleuren. Vandaar dat we nu nog altijd in Blauw-Wit aantreden.

Gymnastiek, handbal en nieuwe afdelingen

Vanaf het begin is er een voetbal- en gymnastiekafdeling bij de vereniging. Sinds 1946 is er ook een handbaltak bij. Helaas is er bij de laatste twee afdelingen sprake van terugloop van het aantal leden. Dit heeft bij de handbal zelfs geleid tot het terugtrekken van competitieteams. Uiteraard zijn nieuwe leden bij beide afdelingen nog altijd welkom.

damesvoetbalDoor een fusie met damesvoetbalvereniging Juventa in 2002 is SV Raalte een dames- en meisjestak rijker. Na een aantal jaren zowel de velden op Ramele als die op ons clubterrein aan de Jan van Arkelstraat te hebben gebruikt zijn sinds een aantal jaren de voetbalactiviteiten volledig terug aan de Jan van Arkelstraat; door velen ook wel ‘Arkelkuip’ genoemd.

Sinds 2015 heeft de voetbaltak van SV Raalte een G-afdeling. Jeugd en senioren met een beperking zijn hier onder gecertificeerde begeleiding met veel enthousiasme bezig met hun favoriete sport.

Daar waar plezier en een lach het gedachtegoed is, wordt door de heren en dames ook gepresteerd; onlangs hebben ze deelgenomen aan de Special Olympics in Nijmegen waar een bronzen medaille in de wacht werd gesleept.

Kantine

Nadat jarenlang vergaderingen en clubbijeenkomsten bij café Daggert (tegenover De Leeren Lampe; andere kant kanaal) werden gehouden heeft SV Raalte sinds 1968 een eigen kantine. Op de plek van de huidige kantine verscheen een mooi houten clubhuis. In 1976 werd er een stenen kantine geplaatst kantinewelke tot 2012 heeft gefunctioneerd; inmiddels is ook deze ruimte verbouwd en beschikt de vereniging over drie extra kleedkamers. Nadat bekend werd dat het clubterrein van SV Raalte aan de Jan van Arkelstraat bleef is er hard gewerkt aan een vereniging die nog jarenlang meekan. Eerst werd een kunstgrasveld aangelegd. Vervolgens werd besloten om een nieuwe kantine te bouwen en de oude kantine te verbouwen tot kleedkamers en materiaalruimte. Sindskort is het terras bij de gezelligste kantine van Salland voorzien van een riante glazen overkapping.

Al deze werkzaamheden werden uitgevoerd door de vele vrijwilligers die zich altijd met veel enthousiasme voor de vereniging inzetten. Mede dankzij deze vrijwilligers is SV Raalte een gezonde vereniging die met veel vertrouwen naar de toekomst kijkt. Misschien lukt het de heren van de voetbalafdeling om het 80-jarig bestaan van de vereniging te kunnen vieren met promotie naar de vierde klasse.

Hét hoogtepunt voor SV Raalte?!

Een belangrijk hoogtepunt was toch vooral het bezoek van topclub Barcelona, onder aanvoering van Johan Cruijff. Een voorbeeld waartoe eendrachtige samenwerking in staat is. Aan de Jan van Arkelstraat verrezen in de Arkelkuip tribunes rondom het hoofdveld. Heel Raalte liep uit om de kampioenen van Spanje te zien, met toen nog Ronald Koeman en Richard Witschge in de gelederen. Een gezamenlijke teamfoto is levensgroot te bewonderen in de kantine van SV Raalte.

barca

Sponsoring deed zijn intrede en zonder sponsorbijdragen was de Barcelona-wedstrijd destijds niet mogelijk geweest. SV Raalte was en is al haar sponsors dan ook bijzonder dankbaar voor hun bijdrage. Zonder anderen te kort te doen zijn wij onze al sinds jaar en dag vaste sponsor Beaphar zeer dankbaar. Menig team speelt met veel trots in Beaphar-shirts hun wedstrijden.