Nieuwe pupillenvoetbal

HET NIEUWE PUPILLENVOETBAL: PLEZIER EN ONTWIKKELING VOOROP

Wanneer je aan kinderen vraagt wat het leukste aan voetballen is, zeggen zij: scoren, acties maken, veel aan de bal zijn en samen spelen. Als kinderen plezier in het spel hebben, voetballen ze vaker en worden ze steeds beter. In een optimale omgeving leren voetballen zorgt voor een betere ontwikkeling.

In samenwerking met experts uit binnen- en buitenland, verenigingen, coaches, scheidsrechters, ouders en natuurlijk de kinderen zelf, heeft de KNVB het pupillenvoetbal grondig onder de loep genomen. Hieruit blijkt dat er verbetering mogelijk is. Dat zou de KNVB vanaf de start van seizoen 2017/’18 willen doen. Het idee is dat er nieuwe wedstrijdvormen komen voor de pupillen (Onder 6 t/m Onder 12 jaar).

Deze nieuwe vormen sluiten beter aan bij de ontwikkeling en het spelplezier van voetballende jongens en meiden, op alle niveaus. Zo worden er bijvoorbeeld wedstrijden gespeeld met minder veldspelers en op kleinere veldjes. Hierdoor zijn ze vaker aan de bal, scoren ze meer en hebben ze dus een hogere betrokkenheid in het spel. Deze nieuwe vormen zijn volledig gericht op het vergroten van spelplezier, op samen voetballen en op de ontwikkeling van de spelers op alle gebieden. Samen met verenigingen wil de KNVB deze vernieuwing in het jeugdvoetbal tot stand brengen.

Meer informatie is te vinden op deze pagina van de KNVB: KNVB – Optimale Wedstrijdvormen Pupillen