Uit de oude doos

In de rubriek ‘Uit de oude doos’ vertellen mensen verhalen en anekdotes over vroeger. Want er valt genoeg te vertellen over ‘die goede oude tijd’. De rubriek wordt geschreven door Bernd Spengler, Marco Paalman en Stefan Kieftenbelt.

Het leek ons wel leuk om deze rubriek af te trappen met onszelf. Het was het seizoen 1975/76 dat SV Raalte drie supertalenten rijker werd. Het was in de tijd dat een glaasje bier nog 1 gulden was! Wij zaten op kleuterschool de Arkelvreugd, die zich schuin tegenover het SV Raalte terrein bevond. Onze juf was mevrouw Lindeboom, vrouw van oud voorzitter Wim Lindeboom. Het kon dus niet anders dan dat wij bij SV Raalte zouden belanden. Volgens ons is Bernd het eerste na-oorlogse Duitse lid. De hele jeugd hebben wij met veel plezier doorlopen. Top trainers als Henk Smeenk, Henri Derks, Heert Fennema, Harm Haverslag, Jan Hogeboom, Theo Nijmeier (en dan zullen wij er vast nog een paar vergeten zijn) hebben de eer gehad om met ons te mogen werken. Wij zijn deze mannen dan ook zeer dankbaar dat zij ons gemaakt hebben tot de topvoetballers die we nu zijn.

Toch speelden wij een keer een zeldzaam slechte wedstrijd. Trainer Harm Haverslag werd woest en noemde ons een schande voor de vereniging. Zelf verloor hij de volgende dag met 6-2 van SC Hanze, maar dat geheel ter zijde. Na de jeugd werden wij logischerwijs opgenomen in de selectie. In die tijd trainden het eerste en tweede nog samen onder leiding van Fons Schutte en Jan Hogeboom. Trainen bij het FRC en op de fiets naar Ramele, en `s winters op het handbalveldje en in de manege. Alles hadden wij over voor onze sport. Op zaterdag op tijd naar bed om de volgende dag weer topfit op het veld te verschijnen. Behalve met Stöppelhaene als we `s nachts laveloos uit de SV Raalte tent rolden. Dan had er weer een halve gare een oefenwedstrijd geregeld. Sommigen kwamen expres te laat, zodat ze wissel konden staan.

We zaten in een team met maar liefst vier politieagenten die op zaterdagnacht de selectiespelers goed in de gaten hielden. Bernd werd zelfs opgepakt door Kees de Kruijf en kon een nachtje in de cel zitten. Toch hadden wij als spelers onze strepen verdiend; zowel bij het eerste als tweede kampioen geworden (en ook gedegradeerd). Maar na enkele jaren wil je toch ook de jeugd een kans geven en zijn we lager gaan voetballen. Eerst bij het tweede en later naar het vierde en zelfs de Vets. We hebben gouden tijden beleefd en veel lol gehad bij deze gezellige en sociale vereniging. En zoals u ziet zijn wij nog steeds bezig voor de club. Ook hebben we onze voetbalschoenen uit de wilgen gehaald en spelen we weer 7 tegen 7 met de oud Veteranen die ons eeuwige talent nog goed kunnen gebruiken. We hopen nog menig jubileum feestje van de plaatselijke SV mee te maken. Bier 1 euro 80!